Vegan/vegetarian

Φακόρυζο

Εξαιρετικό παράδειγμα οικιακής οικονομίας

Και δεν είναι μόνο θέμα οικιακής οικονομίας παρόλο που υποθέτω πως αυτή ήταν η πρωταρχική σκέψη εκείνων που δημιούργησαν αυτά τα φαγάκια! Φακόρυζο, φασουλόρυζο, ρεβιθόρυζο, πιάτα από τα απομεινάρια μιας μέρας, για να φτουρήσει το φαγητό και να φτάσει για όλη την οικογένεια, επειδή δεν πετάμε τίποτα!

Η σύγχρονη διαιτολογία τα αποθεώνει αυτά τα -όρυζα. Ο συνδυασμός όσπριο-ρύζι (και γενικότερα δημητριακό), φτιάχνει υψηλής ποιότητας φυτική πρωτεΐνη, το ζητούμενο των vegans και vegetarians. Υποτιμημένες επινοήσεις της cucina povera που τελικά εμπεριέχει πολλή σοφία στα ταιριάσματα, στην αξιοποίηση υλικών. Το αποτέλεσμα μεγαλύτερο του αθροίσματος των συστατικών όπως μ’ αρέσει να λέω γι αυτά τα απλά, παλαιινά πιάτα.

Αυτή ήταν και η αιτία για να φτιάξω φακόρυζο για τις μικρές μου εγγονούλες. Η αλήθεια είναι πως δεν περίμενα την ενθουσιώδη υποδοχή του. Είχα σκεφτεί ήδη τη λύση «τηγανητά αυγά-τηγανητές πατάτες» σε περίπτωση άρνησης. Κι όμως! Έφυγε όλο, κι άλλο να ΄τανε που λένε… Με τις ελίτσες μας, με τη σαλάτα μας, με το φρεσκοψημένο ψωμάκι μας, απολαύσαμε το φακόρυζό μας όχι απλώς χωρίς διαμαρτυρίες αλλά με πολλή όρεξη. Αγωγή Υγείας και Διατροφής στην πράξη! Έτσι λέμε μια ενότητα προγραμμάτων στο σχολείο, που σκοπό έχουν να δείξουν στα παιδιά τα σωστά διατροφικά πρότυπα.

Η αναλογία φακή-ρύζι είναι προσωπική επιλογή. Εμείς όταν λέμε φακόρυζο εννοούμε να είναι περισσότερη η φακή. Αλλά έχει να κάνει και με το πόσα πιάτα θέλουμε να βγούνε! Εδώ έβαλα λίγο παραπάνω ρύζι λόγω των παιδιών.  Μπορώ να πω πως ειδικά τώρα το καλοκαίρι το φακόρυζο είναι πιο ευπρόσδεκτο από την ίδια τη φακή, δηλαδή μπορεί κανείς να πει πως το μαγειρεύει εξ αρχής. Άλλωστε η μουκέντρα ή μουτζέντρα (το κυπριακό φακόρυζο) και το αραβικό mujaddara μαγειρεύονται εξ αρχής !

 

Παρατηρήσεις

  • Μπορούμε να βάλουμε λιγότερο ή περισσότερο ρύζι, αυξομειώνοντας ανάλογα το νερό. Γενικά τηρούμε την αναλογία 1:3 (ρύζι: νερό).
  • Τώρα το καλοκαίρι φτιάχνω τις φακές μελιγότερα υγρά μιας και οι σούπες είναι πιο χειμωνιάτικες. Το νεράκι λοιπόν μπορεί να πέσει λίγο και να χρειαστεί να προσθέσουμε μέχει να μαλακώσει το ρύζι.
  • Αν θέλουμε μπορούμε να προσθέσουμε λίγο πελτέ ντομάτας. Ενισχύει τη γεύση.
  • Οι παραπάνω ποσότητες φτάνουν για 4 μέτρια πιάτα. Συνήθως συνοδεύουμε με κάποιο ψάρι φρέσκο ή παστό (εξαιρετικός συνδυασμός οι παστές σαρδέλες ή ο μαρινάτος γαύρος). Το τυρί κατά τους διατροφολόγους εμποδίζει την απορρόφηση σιδήρου αλλά μερικοί το θεωρούν απαραίτητο με τέτοια πιάτα.
  • Δείτε και την πολύ αγαπημένη σαλάτα με φακές και ρύζι. Θα έλεγα ότι είναι η κρύα εκδοχή του επιτυχημένου συνδυασμού.

Καλά να είστε, καλά να περνάτε!  

Βρείτε μας:

Facebook

Instagram

Youtube

Pinterest

Βαγγελιώ Κασσαπάκη

Η Βαγγελιώ, δημιουργός, υπεύθυνη για το βασικό περιεχόμενο και "ψυχή" του site, είναι μαθηματικός, πτυχιούχος της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ε.Α.Π. (Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό) με σεμινάρια και επιμορφώσεις στην "Κρητική Διατροφή" και στην τρέχουσα φάση καταρτιζόμενη στο πρόγραμμα "Γαστρονομικός Τουρισμός και Διεθνής Γαστρονομία" του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Μαγείρισσα με μεράκι και περιέργεια για τα παλιά και τα καινούρια εδέσματα, τα παλιά και τα καινούρια προϊόντα και υλικά που παράγει η Κρήτη αλλά και όλος ο κόσμος. Κυρίως και πάνω από όλα όπως λέει η ίδια, μητέρα και γιαγιά υπέροχων παιδιών και εγγονιών που ευτυχώς έχουν μάθει να εκτιμούν την καλή κουζίνα και τις σωστές πρώτες ύλες!

Σχετικές συνταγές

Διάφορες συνταγές