Vegan/vegetarian

Χορτοπιτάκια (ή χορτόπιτα) του καλοκαιριού

Χορτοκαλίτσουνα με βλίτα και ξινομυζήθρα , στο φούρνο ή στο τηγάνι!

Μετά το φεστιβάλ των λιπαρών και των θερμίδων από τα σκωτσέζικα shortbread της προ-προηγούμενης ανάρτησης , επανερχόμαστε στα υγιεινά και νόστιμα της κρητικής κουζίνας.

Με όλα σχεδόν τα υπόλοιπα χόρτα εκτός εποχής, η καλύτερη πράσινη βραστή σαλάτα του καλοκαιριού είναι  τα βλίτα και  ο στίφνος , με πατάτα και κολοκυθάκια όπως τα συνηθίζουμε στην Κρήτη. Αλλά και με ωμή σάλτσα ντομάτας είναι μια πολύ ιδαίτερη σαλάτα. Τα καλοκαιρινά χόρτα είναι πεντανόστιμα όχι μόνο σαν σαλάτα, αλλά και μαγειρευτά.Στη σοφεγάδα , στο γιαχνάκι με τους  χοχλιούς , ακόμη και με το κρέας (προσεχώς η συνταγή)  προσθέτουν νοστιμιά με την πιπεράτη γεύση τους.

Παραδοσιακά,  τα καλοκαιρινά χορτοπιτάκια φτιάχνονταν  με καλοκαιρινά χόρτα.Τώρα φυσικά έχουμε σχεδόν πάντα στην κατάψυξη πιτόχορτα με μάραθα και γιαχνερά, αλλά τι κάνουμε όταν τελειώσουν; Τα βλίτα δίνουν μια πολύ νόστιμη γέμιση και αξίζει να τα χρησιμοποιήσουμε και σε πίτες.

Τα σημερινά χορτοπιτάκια μπορούν να γίνουν και νηστίσιμα αν παραλείψουμε την ξινομυζήθρα. Μας αρέσουν καλύτερα στο τηγάνι γιατί το γρήγορο πέρασμά τους από τη φωτιά αφήνει τη γέμιση πιο τραγανή, πιο νόστιμη,  με ζωντανά τα χρώματα των υλικών της. Γι’ αυτό και δεν μαγειρεύεται η γέμισή τους.  Πιο καλοκαιρινά θα τα έλεγα! Με μια παγωμένη ρακή ή και με μια
μπυρίτσα είναι απολαυστικά.
Αλλά και στο φούρνο για όσους αποφεύγουν τα τηγανητά είναι πολύ νόστιμα είτε σαν πιτάκια μικρά είτε σαν χορτόπιτα καλοκαιρινή για τους βιαστικούς που δεν θέλουν να ανοίγουν πολλά
πολλά φύλλα. Δοκιμάστε τα!

Παρατηρήσεις

1)Οι δύο κούπες βλίτα προέκυψαν από 700 περίπου γραμμάρια φρέσκα. Ήταν τόσο τρυφερά που δεν πετάχτηκε σχεδόν τίποτα.

2)Την τελευταία φορά που έφτιαξα  πιτάκια ζεμάτισα  και μερικά παντζαρόφυλλα που μου βρέθηκαν, και τα ψιλόκοψα στη γέμιση χωρίς όμως τα σκληρά τους κοτσάνια.

3)Αν φτιάξουμε την πίτα στο φούρνο, προσθέτουμε και λίγο μπέικιν στην ζύμη ή φτιάχνουμε την συνταγή για φύλλο που έχω δώσει εδώ, αντικαθιστώντας το γάλα με χυμό πορτοκαλιού αν θέλουμε να την κάνουμε νηστίσιμη.Φυσικά παραλείπουμε και την ξινομυζήθρα αν νηστεύουμε.

4)Η ξινομυζήθρα μπορεί να αντικατασταθεί με τρίμματα φέτας ή όπως είπαμε να μην μπει καθόλου σε περιόδους νηστείας.

Καλό μήνα !

Βρείτε μας: 

Facebook

Instagram

Youtube

Pinterest

 

Βαγγελιώ Κασσαπάκη

Η Βαγγελιώ, δημιουργός, υπεύθυνη για το βασικό περιεχόμενο και "ψυχή" του site, είναι μαθηματικός, πτυχιούχος της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ε.Α.Π. (Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό) με σεμινάρια και επιμορφώσεις στην "Κρητική Διατροφή" και στην τρέχουσα φάση καταρτιζόμενη στο πρόγραμμα "Γαστρονομικός Τουρισμός και Διεθνής Γαστρονομία" του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Μαγείρισσα με μεράκι και περιέργεια για τα παλιά και τα καινούρια εδέσματα, τα παλιά και τα καινούρια προϊόντα και υλικά που παράγει η Κρήτη αλλά και όλος ο κόσμος. Κυρίως και πάνω από όλα όπως λέει η ίδια, μητέρα και γιαγιά υπέροχων παιδιών και εγγονιών που ευτυχώς έχουν μάθει να εκτιμούν την καλή κουζίνα και τις σωστές πρώτες ύλες!

Σχετικές συνταγές

Διάφορες συνταγές