Ξερά φασόλια χάντρες (μπαρμπούνια),  πλακί κατσαρόλας

Ξερά φασόλια χάντρες (μπαρμπούνια),  πλακί κατσαρόλας

Νόστιμο, χορταστικό πιάτο εποχής!

Τι θα λέγατε για μια φασολάδα πλακί; Τα όσπρια είναι  μια από τις πολυτιμότερες τροφές του διαιτολογίου μας σύμφωνα με τους διατροφολόγους και καλό θα είναι να υπάρχουν όλες τις εποχές στο εβδομαδιαίο μενού μιας οικογένειας.  Οι ειδικοί  μάλιστα συστήνουν  να μαγειρεύουμε όσπρια περισσότερο από μια φορά την εβδομάδα. Αυτό πολλές φορές δεν είναι εφικτό ούτε απόλυτα επιθυμητό εδώ που τα λέμε…

Θα μπορούσα να πω πως η καλύτερη εποχή για να μαγειρέψουμε όσπρια είναι ο Νοέμβρης κι ο Δεκέμβρης. Έχουν αρχίσει τα κρύα και μυρίζουν ζεστά, θερμαντικά φαγάκια, πολλές φορές με μαγειρεμένα με κάτι καυτερό ειδικά αν δεν υπάρχουν παιδιά στο σπίτι. 

Ιδιαίτερα οι φασολάδες παντός είδους θα λέγαμε ότι είναι από τα πιο αγαπημένα πιάτα  για τους μήνες του λιομαζώματος και της νηστείας των Χριστουγέννων. Με 2-3 αλμυρές σαρδέλες ή μια παστή ρέγγα ψητή κατά προτίμηση είναι πραγματικά λαχταριστό γεύμα!

 

Εκτός από την κλασική σουπερή φασολάδα με τα καρότα και το σέλινο, μεγάλη πέραση έχουν και οι φασολάδες οι πιο στεγνές, οι φασολάδες πλακί όπως τις λέμε, στο φούρνο ή στην κατσαρόλα.

Συνηθίζω και κάνω τους γίγαντες πλακί στο φούρνο ενώ τούτα τα κοκκινοφάσουλα τα προτιμούμε πλακί στην κατσαρόλα. Ένα γιαχνί με φασόλια θα το έλεγα μυρωδάτο και χορταστικό! Αυτές οι κοκκινωπές χάντρες που τους τελευταίους μήνες του καλοκαιριού τις παίρνουμε από φρέσκα μπαρμπουνοφάσουλα, από τώρα και μετά μπορούμε να τις απολαύσουμε ως όσπρια, ξερές!

 

Υλικά:

350- 400gr  ξερά φασόλια χάντρες (μπαρμπουνοφάσουλα)

1-2 μέτρια ξερά κρεμμύδια

½ κούπα ελαιόλαδο

2 σκελίδες σκόρδο

300gr -400gr ντομάτα τριμμένη ή μισό κουτί  (200gr) ντομάτα κονκασέ και 1 κουταλιά πελτέ

5-6 κλαράκια μαϊντανό

Αλάτι

Πιπέρι

Προαιρετικά:  1 καυτερή πιπερίτσα ή καυτερό κοκκινοπίπερο ή 2 μικρές  φρέσκιες πιπεριές (όχι καυτερές). Επίσης μπορούμε να προσθέσουμε   2 μέτρια καρότα.

Επί το έργον:

Βάζουμε αποβραδίς τα φασόλια στο νερό (μπορούμε να το αποφύγουμε αν τα βράσουμε σε χύτρα ταχύτητας).  Την επόμενη  τα  βάζουμε να βράσουν με ΚΡΥΟ νερό που μόλις τα σκεπάζει και μόλις πάρουν βράση τα σουρώνουμε και  τα ξαναβάζουμε σε κρύο νερό  (4 κούπες είναι αρκετό). Βράζουμε μέχρι να μαλακώσουν. Αυτή η φάση μπορεί να γίνει και σε χύτρα ταχύτητας. 

 

Σε μια κατσαρόλα τσιγαρίζουμε τα κρεμμύδια σε καρεδάκια (όχι πολύ ψιλοκομμένα) και όταν μαραθούν προσθέτουμε τα φασόλια (τα παίρνουμε με τρυπητή κουτάλα από την χύτρα ή την κατσαρόλα που τα βράσαμε) και τα γυρίζουμε 2-3 φορές να λαδωθούν. Προσθέτουμε λίγο από το νερό που έχουν βράσει, την ντομάτα, το σκόρδο, την πιπεριά και τον μαϊντανό  και τα καρότα (αν βάλουμε)  τριμμένα ή κομμένα σε λεπτές φέτες.

Αλατοπιπερώνουμε και σιγοβράζουμε προσθέτοντας όποτε χρειάζεται νερό από αυτό που έβρασαν τα φασόλια.  Όταν χυλώσουν αποσύρουμε από το μάτι (δεν πρέπει να έχουν πολλά υγρά, δεν είναι σούπα), αφήνουμε να μαρουβίσουν και σερβίρουμε.

Παρατηρήσεις:

  • Αν τα φασόλια είναι βραστερά (συνήθως είναι βραστερά τα νέας εσοδείας)  μπορεί να μαλακώσουν πολύ γρήγορα. Για να μη λιώσουν εντελώς στο μαγείρεμα μπορούμε να πρωτοβράσουμε τη σάλτσα με όλα τα υπόλοιπα υλικά και να προσθέσουμε μετά τα φασόλια για να πάρουν 1-2 βράσεις.
  • Η πρώτη φάση του βρασίματος μπορεί να γίνει νωρίς το πρωί ή το προηγούμενο βράδυ και το γιάχνισμα να γίνει αργότερα για να έχουμε φρέσκο πιάτο στο τραπέζι μας.
  • Σ’ εμάς δεν αρέσει το καρότο σ’ αυτήν τη φασολάδα. Την γλυκαίνει για τα δικά μας γούστα και δεν της πηγαίνει όπως πηγαίνει στην κλασική. Το έβαλα όμως στα προαιρετικά γιατί ανεβάζει τη διατροφική αξία του πιάτου και όταν υπάρχουν παιδιά στην οικογένεια αυτό είναι σημαντικό.
  • Για περισσότερη νοστιμιά μπορούμε να προσθέσουμε σπιτικό ή βιολογικό κύβο λαχανικών στην φασολάδα μας.
  • Οι παραπάνω ποσότητες δίνουν 4 μερίδες περίπου. Πάντως, αν περισσέψουν μπορούμε να φτιάξουμε ένα ιδιαίτερα νόστιμο φασουλόρυζο !
  • Ξέρω ότι πολλοί επιμένουν να μην πετάμε το πρώτο νερό από τα όσπρια, αλλά εγώ μόλις που τα αφήνω να πάρουν βράση πριν το πετάξω. Δεν ξέρω πόσες βιταμίνες χάνονται (έτσι κι αλλιώς η θερμοκρασία και το μαγείρεμα καταστρέφουν αρκετές), αλλά τα κάνουν πιο εύπεπτα. Προκειμένου λοιπόν να αποφεύγονται από κάποιους, ας πετάμε το πρώτο νερό…

Καλά να είστε, καλά να περνάτε!

Βρείτε μας:

Facebook

Instagram

Youtube

Pinterest

Print Friendly, PDF & Email