Αλμυρά

Πολύχρωμο εορταστικό πιλάφι

Με ξερά φρούτα, ξηρούς καρπούς, και συκωτάκια!

-Θα γεμίσεις κότα ή γαλοπούλα φέτος;

-Όχι, καλέ ποιος θα τα φάει; Δυο τρεις μερίδες όλες κι όλες θα χρειαστούμε, δεν θέλουμε και να μείνουν, οπότε όχι!

-Καλά λες! Περιορισμένες οι ποσότητες φέτος αφού τα γιορτινά τραπέζια θα είναι …τρεις κι ο κούκος!

-Ε βέβαια αυτό δε σημαίνει πως δεν θα τα προσέξουμε. Πώς θα καταλάβουμε γιορτές; Από τα λίγα που επιτρέπονται είναι το καλό φαγητό!

Παράξενα, πολύ παράξενα τα φετινά Χριστούγεννα. Γιορτές χωρίς γιορτασμούς τα λέω, αλλά θα μαγειρέψω ιδιαίτερα, έστω για 2 άτομα. Θα περιορίσω την ποσότητα (είμαι κατά της σπατάλης τροφίμων), θα επενδύσω στην ποικιλία και στην ποιότητα που έτσι κι αλλιώς είναι πρωταρχική για μένα. Στο πλαίσιο αυτό είναι και το σημερινό πιλαφάκι που το προτείνω ως συνοδευτικό αφού πουλί δεν θα γεμίσουμε. Το φτιάχνω ως συνοδευτικό ψητής κότας (ή άλλου ψητού κρέατος) συχνά. Αφότου  η οικογένεια έγινε πολύ ολιγομελής, η γεμιστή κότα (που μας αρέσει πολύ) θα ήθελε μέρες για να καταναλωθεί.

Στην ουσία είναι μια παραλλαγή της γέμισης της κότας ή της γαλοπούλας αλλά σε περιορισμένη ποσότητα, στην ποσότητα που επιλέγω εγώ κάθε φορά. Άλλωστε με συκωτάκια εμείς γαρνίραμε πάντα τα πιλάφια μας! Δείτε τη σχετική ανάρτηση για το πιλάφι με τα συκωτάκια των δεκαετιών  1960-1970… Εσείς τα φτιάχνατε;

Η προσαρμογή δεν οφείλεται μόνο στις  τρέχουσες συνθήκες. Σ’ εμάς αρέσει πολύ και το φτιάχνω σε πολλές περιστάσεις. Είναι μια παραλλαγή ανατολίτικων πιλαφιών (τα περσικά λένε είναι τα καλύτερα), προσαρμοσμένη στα δικά μας δεδομένα. Με το δικό μας βούτυρο, με τα συκωτάκια μας, με το κονιακάκι του, και με ό,τι άλλο θέλουμε να το «εμπλουτίσουμε».

Τα φρούτα και τα ξηροκάρπια που προτείνω εγώ δεν είναι μονόδρομος. Στην ουσία θα μπορούσα να πω πως είναι «ό,τι έχουμε»! Αμύγδαλα, κουκουνάρι, φιστίκια, κάστανα, βερίκοκα, κράνμπερι, δαμάσκηνα, σύκα, σταφίδες έχουν προστεθεί κατά καιρούς, με διαφορετικό γευστικό αποτέλεσμα αλλά το πιλάφι μου είναι πάντα νόστιμο και γιορτινό! Εντάξει, όχι όλα μαζί… Δυο τρία είδη κάθε φορά!

Παρατηρήσεις

  • Γι αυτού του είδους τα πιλάφια προτιμώ ρύζι νυχάκι ή κάποιο άλλο που τα κάνει σπυρωτά. Γι αυτό εξάλλου το ξεπλένω (να φύγει το άμυλο). Δεν είναι ριζότο.
  • Εννοείται ότι τα ξερά φρούτα που θα επιλέξουμε δεν θα έχουν ζάχαρη. Επίσης ας μην είναι και τα τρία στην κατηγορία «γλυκά». Π.χ. αν βάλουμε σύκα, ας μη βάλουμε γλυκές σταφίδες. Εμένα μου αρέσει πολύ ο συνδυασμός: βερίκοκο(και για το χρώμα), δαμάσκηνο, σύκο ή μαύρη σταφίδα ή κράνμπερι. Μαζί με τους ξηρούς καρπούς γεμίζω 1 περίπου κούπα.
  • Και με τα μπαχαρικά μπορούμε να «παίξουμε». Ανάλογα με τα αρτύματα των υπόλοιπων εδεσμάτων του τραπεζιού μας, μπορούμε να προσθέσουμε κύμινο, μοσχοκάρυδο, κανέλα…
  • Αντί για συκωτάκια πουλιών μπορούμε να βάλουμε μοσχαρίσιο συκώτι.

Βρείτε μας: 

Facebook

Instagram

Youtube

Pinterest

Βαγγελιώ Κασσαπάκη

Η Βαγγελιώ, δημιουργός, υπεύθυνη για το βασικό περιεχόμενο και "ψυχή" του site, είναι μαθηματικός, πτυχιούχος της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ε.Α.Π. (Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό) με σεμινάρια και επιμορφώσεις στην "Κρητική Διατροφή" και στην τρέχουσα φάση καταρτιζόμενη στο πρόγραμμα "Γαστρονομικός Τουρισμός και Διεθνής Γαστρονομία" του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Μαγείρισσα με μεράκι και περιέργεια για τα παλιά και τα καινούρια εδέσματα, τα παλιά και τα καινούρια προϊόντα και υλικά που παράγει η Κρήτη αλλά και όλος ο κόσμος. Κυρίως και πάνω από όλα όπως λέει η ίδια, μητέρα και γιαγιά υπέροχων παιδιών και εγγονιών που ευτυχώς έχουν μάθει να εκτιμούν την καλή κουζίνα και τις σωστές πρώτες ύλες!

Σχετικές συνταγές

Διάφορες συνταγές