Vegan/vegetarian

Πανεύκολα, οικονομικά, νηστίσιμα μηλοπιτάκια

Μοναστηριακή συνταγή, με ζύμη ελαιολάδου

Λάδι, κρασί, σταφίδα! Η συγκεκριμένη συνταγή περιέχει τα τρία πιο «καλά»  μας προϊόντα.   Μιας  και μπήκαμε λοιπόν από την προηγούμενη Τρίτη στη νηστεία των Χριστουγέννων φτιάχνουμε νηστίσιμα γλυκά! Νηστίσιμα και οικονομικά μηλοπιτάκια λοιπόν. Και τόσο εύκολα που μπορεί να τα φτιάξει και ο πιο αρχάριος!

Οι νηστίσιμες συνταγές κυρίως αυτές που προέρχονται από μοναστήρια, είναι συνήθως λιτές αλλά δεν υστερούν σε νοστιμιά. Συνήθως τα μοναστήρια χρησιμοποιούν προϊόντα της περιοχής τους, τις περισσότερες φορές δικής τους παραγωγής.

Τα σημερινά μηλοπιτάκια είναι νηστίσιμα , απλά και πολύ υγιεινά όπως θα δείτε αφού στη ζύμη τους χρησιμοποιείται ελαιόλαδο και όχι κάποιο ζωικό βούτυρο ή μαργαρίνη, και καθόλου αυγά! Ακόμη, μπορούν να καταναλωθούν και σε περιόδους  δίαιτας αφού δεν περιέχουν ζάχαρη εκτός από την άχνη του σερβιρίσματος η οποία για τους διαιτώμενους μπορεί να παραληφθεί ή να αντικατασταθεί με γλυκαντικό σε σκόνη.

Την φτιάχνω πολλά χρόνια και μάλιστα είναι από τις συνταγές που «λύνουν τα χέρια» αν περιμένουμε επισκέψεις και δεν έχουμε τίποτα να κεράσουμε. Μου την είχε δώσει η καλή μου γειτόνισσα κ. Ε. που την είχε πάρει από μοναστήρι της περιοχής. Η αρχική εκδοχή περιέχει ρετσίνα στη ζύμη αλλά τις περισσότερες φορές τη φτιάχνω με άσπρο κρασί γιατί αυτό έχω στο σπίτι. Μπορεί να γίνει και με ροζέ ή κόκκινο αλλά τότε η ζύμη γίνεται πιο σκούρα.

UPDATE 2019: Αν θέλουμε μπορούμε να προσθέσουμε 2 κουταλιές ζάχαρη στη ζύμη. Επίσης μέρος της ζύμης έγινε μια ανοικτή τάρτα τύπου gallete και άρεσε πολύ κι έτσι!

Παρατηρήσεις

1) Η αντιστοιχία ζύμης-γέμισης σε αυτού του είδους τις συνταγές είναι ενδεικτική. Επειδή στα σπίτια μας δεν έχουμε μηχανές ώστε τα πιτάκια να βγαίνουν με καλούπι, ενδέχεται κάποιες φορές να περισσέψει 1-2 μερίδες  ζύμης ή 1-2 κουταλιές γέμιση. Αν περισσέψει ζύμη, γεμίστε τη με μαρμελάδα ή με κανένα λουκουμάκι όπως στα κουραμπιεδάκια με λουκούμι. Αν περισσέψει γέμιση ανακατέψτε τη με λίγο γιαούρτι, βάλτε και λίγο μέλι και ετοιμάστε ένα ελαφρύ επιδόρπιο στιγμής για τους μη νηστεύοντες βέβαια!
2)Αν σας αρέσουν πιο γλυκά τα γλυκά, προσθέστε στη γέμιση 2 κουταλιές ζάχαρη, μαύρη κατά προτίμηση.Κατά τη δική μας γνώμη δεν χρειάζεται.
3)Εννοείται ότι με τα ίδια υλικά μπορεί να γίνει μηλόπιτα στο ταψί, με μηδενικό κόπο! Θα μοιράσουμε σε δύο μέρη τη ζύμη , θα στρώσουμε τη μισή στον πάτο ενός πυρέξ και θα βάλουμε από πάνω τη γέμιση. Την άλλη μισή ζύμη θα την ανοίξουμε σε φύλλο ανάμεσα σε κομμάτια αντικολλητικού χαρτιού γιατί είναι πολύ μαλακή, και θα σκεπάσουμε την πίτα μας. Επειδή είναι μεγάλη ποσότητα, κάνουμε τη μισή δόση ή τη βάζουμε σε δύο ταψάκια.
4) Οι ξηροί καρποί στη γέμιση μπορεί να είναι αμύγδαλα ή φουντούκια, και οι σταφίδες μπορούν να αντικατασταθούν με άλλα ξερά φρούτα ψιλοκομμένα (δαμάσκηνα, σύκα ή βερίκοκα ).Επίσης για πιο “εμπλουτισμένη” γέμιση μπορούμε να προσθέσουμε τριμμένη σοκολάτα και μια κουταλιά κονιάκ ή αρωματικό λικέρ. Είπαμε όμως ότι η αρχική συνταγή είναι μοναστηριακή, άρα λιτή και με απλά υλικά.                                                                                                                                                                                            5)Αν δεν έχουμε αλεύρι που φουσκώνει μόνο του μπορούμε να το αντικαταστήσουμε με αλεύρι για όλες τις χρήσεις και 3 κουταλάκια μπέικιν.

 

Καλά να είστε, καλά να περνάτε!

Βρείτε μας: 

Facebook

Instagram

Youtube

Pinterest

 

Vita