Vegan/vegetarian

Νηστίσιμα κουλουράκια πορτοκαλιού

Με ολόκληρο πορτοκάλι και -φυσικά-με ελαιόλαδο!

Εποχή για λαδερά κουλουράκια. Για λίγες μέρες ακόμη , λίγο πριν αρχίσουμε να φτιάχνουμε τα πλούσια πασχαλινά γλυκά, συνοδεύουμε τον καφέ μας με νηστίσιμα βουτήματα. Η συνταγή είναι παραλλαγή – που πάλι προέκυψε  εξ ανάγκης- παλιάς κλασικής συνταγή για κουλουράκια πορτοκαλιού.

Στην Κρήτη εννοείται ότι όλα αυτά τα κουλουράκια έχουν βασικό τους συστατικό το ελαιόλαδο. Μπορώ να πω ότι μια αφορμή για τη δημιουργία αυτού του blog ήταν το γεγονός ότι στις διάφορες περιηγήσεις μου στο διαδίκτυο έβλεπα κρητικές υποτίθεται συνταγές που περιείχαν σπορέλαιο.  Έλεγαν λοιπόν «κρητικά κουλουράκια»  και έδιναν σαν υλικό κάποιο λάδι που δεν ήταν ελαιόλαδο. Για να μη παρεξηγηθώ, δηλώνω ότι δεν αμφισβητώ την νοστιμιά τους. Την καταγωγή τους αμφισβητώ! Σίγουρα κρητικά δεν είναι.

Το καλαμποκέλαιο και το ηλιέλαιο μόνο τα τελευταία χρόνια πωλούνται στην Κρήτη και δεν θα τα βρείτε σε κανένα τετράδιο με παραδοσιακές κρητικές συνταγές. Είναι βέβαια και τόσο καλής ποιότητας το ελαιόλαδό μας, που χρησιμοποιείται σε κάθε είδους φαγητό και γλυκό με πολύ καλά αποτελέσματα.

Ελαιόλαδο λοιπόν και πορτοκάλι (και λεμόνι!) , αφού με τούτη εδώ τη συνταγή θέλω να συμμετέχω στα παιχνίδια της κουζίνας που αυτό το μήνα  μας ζητούν συνταγή με πορτοκάλι λεμόνι ή μανταρίνι.
Η πρωτοτυπία τους προέκυψε από ανάγκη όπως έλεγα παραπάνω. Επειδή την πρώτη φορά τα έφτιαξα μεγάλες νυχτερινές ώρες και υπήρχε μόνο ένα μεγάλο πορτοκάλι στη φρουτιέρα μου, δεν ήξερα πώς να καλύψω τη 1 κούπα χυμό που ζητούσε η συνταγή. Η λύση που έδωσα μάλλον για καλό ήταν γιατί με ένα μόνο πορτοκάλι τα κουλουράκια μου μοσχομύρισαν περισσότερο από άλλες φορές και  ήταν πιο… πορτοκαλένια τελικά. Δείτε λοιπόν τι έκανα:

Παρατηρήσεις

1)Στα λαδερά κουλουράκια έχει μεγάλη σημασία η ποσότητα του ελαιολάδου στη ζύμη για την τελική υφή τους. Γίνονται πιο τριφτά αν έχουν πολύ ελαιόλαδο και σκληραίνουν ελαφρά αν το ελαττώσουμε. Στη συγκεκριμένη συνταγή έχω βάλει από ¾ κούπας ως 1,5 κούπα και η διαφορά είναι διακριτή. Με ¾ κούπας είναι λίγο πιο σκληρά αλλά είναι πιο ανθεκτικά στις μετακινήσεις. Είναι  και πιο …διαίτης!

2) Επίσης ο χρόνος ψησίματος είναι θέμα γούστου. Και στα 20 λεπτά, ψημένα είναι αν είναι δυνατός ο φούρνος. Αλλά αν σας αρέσουν πιο τραγανά αφήστε τα λίγο ακόμη…Προσωπικά τα προτιμώ ξεροψημένα.

3)Στην αρχική συνταγή τα υλικά δινόταν σε κρασοπότηρα, και μετατράπηκαν εδώ σε δοσομετρικές κούπες  για ευκολία…

4) Η ποσότητα του αλευριού είναι ενδεικτική . Εξαρτάται από το είδος του , από το μέγεθος του πορτοκαλιού, ακόμη και από την υγρασία και τη θερμοκρασία  της ατμόσφαιρας! Σημασία έχει η υφή της ζύμης. Πρέπει να είναι μαλακή και εύπλαστη αλλά να μη κολλά στα χέρια.

5)Αν δεν μας αρέσει η σόδα μπορούμε να βάλουμε μπέικιν. Τότε θα χρησιμοποιήσουμε 3 κουταλάκια και θα το προσθέσουμε στο αλεύρι και όχι στο λεμόνι.

Βρείτε μας: 

Facebook

Instagram

Youtube

Pinterest

Βαγγελιώ Κασσαπάκη

Η Βαγγελιώ, δημιουργός, υπεύθυνη για το βασικό περιεχόμενο και "ψυχή" του site, είναι μαθηματικός, πτυχιούχος της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ε.Α.Π. (Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό) με σεμινάρια και επιμορφώσεις στην "Κρητική Διατροφή" και στην τρέχουσα φάση καταρτιζόμενη στο πρόγραμμα "Γαστρονομικός Τουρισμός και Διεθνής Γαστρονομία" του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Μαγείρισσα με μεράκι και περιέργεια για τα παλιά και τα καινούρια εδέσματα, τα παλιά και τα καινούρια προϊόντα και υλικά που παράγει η Κρήτη αλλά και όλος ο κόσμος. Κυρίως και πάνω από όλα όπως λέει η ίδια, μητέρα και γιαγιά υπέροχων παιδιών και εγγονιών που ευτυχώς έχουν μάθει να εκτιμούν την καλή κουζίνα και τις σωστές πρώτες ύλες!