Κρήτη και Κρασί. Τότε και τώρα.

Η Κρήτη… «Η γη στη µέση της θάλασσας που έχει το χρώµα του κρασιού…», κατά τον Όµηρο.

Η παραγωγή κρασιού στο νησί της Κρήτης, είχε ξεκινήσει πριν ακόμα τα ομηρικά έπη, πάνω από 4000 χρόνια πριν. Αυτό μαρτυρούν τα στοιχεία που έχουν βρεθεί (απεικονίσεις, αμφορείς), μετά από ανασκαφές του προηγούμενου αιώνα, τα οποία χρονολογούνται στην Μινωϊκή εποχή. Οι  Μινωϊτες παρήγαγαν και εμπορεύονταν κρασί σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο.

 

Μινωϊκό πατητήρι στο Βαθύπετρο

 Εύκολα λοιπόν κατανοούμε το λόγο, που το κρασί στην Κρήτη είχε παρουσία σε όλα τα οικογενειακά τραπέζια, τις στιγμές χαράς και τις περιπτώσεις λύπης των ανθρώπων. Η ερασιτεχνική οινοποίηση των παππούδων μας και των πατεράδων μας ήταν ένα χόμπι, που προκαλούσε χαρά και αφορμή για μαζώξεις κρασοκατάνυξης. Παρήγαγαν όμως, όχι μόνο για να καταναλώσουν, αλλά και για να δωρίσουν σε αγαπημένα πρόσωπα, σε γνωστούς και φίλους.

Το γεωργικό προϊόν λοιπόν αυτό, έφερνε πιο κοντά τον κόσμο και δημιουργούσε κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπιδράσεις μεταξύ φίλων, γνωστών και αγνώστων.

 

Φτάνοντας στο σήμερα, δε θα μπορούσε να συμβαίνει κάτι διαφορετικό. Αυτό που διαφέρει από τα προηγούμενα χρόνια, είναι η πληροφορία και η γνώση, των οποίων η κατάκτηση είναι πιο εύκολη από ποτέ. Δεν είναι απαραίτητο πλέον, να διαθέτεις σαν παραγωγός ένα τεράστιο budget διαφήμισης για να κάνεις γνωστό το προϊόν σου, αφού σε βοηθάνε σε αυτό, σχεδόν δωρεάν, τα ηλεκτρονικά κοινωνικά δίκτυα και γενικότερα ο κόσμος του Διαδικτύου. Κι εσύ σαν καταναλωτής, δεν απαιτείται να έχεις εξειδικευμένες γνώσεις για το κρασί για να κάνεις μια σωστή επιλογή για το βραδινό τραπέζι. Αρκεί μια αναζήτηση σε έγκυρα site και θα πάρεις τις πληροφορίες που χρειάζεσαι.

Το γεγονός της διάχυσης της πληροφορίας έχει δημιουργήσει -και σωστά- μεγαλύτερες απαιτήσεις στον καταναλωτή, ο οποίος αναζητά καλύτερες παροχές και καλύτερα προϊόντα σε προσιτές τιμές. Ο εκάστοτε παραγωγός από την άλλη, με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την εφαρμογή της γνώσης που έχει αποκτήσει, μπορεί να καλύψει τις ανάγκες και τα θέλω του αγοραστή, διατηρώντας την ποιότητα και κρατώντας την τιμή σε λογικά επίπεδα.

Μιλώντας για κρασί λοιπόν, εννοούμε το εμφιαλωμένο, ποιοτικό και επώνυμο κρασί. Με αυτό θα ασχοληθούμε σ’ αυτήν τη στήλη, αφού δεν το θεωρούμε είδος πολυτελείας, αλλά ένα προϊόν άρρηκτα συνδεδεμένο με τη γαστρονομική παράδοση του νησιού.

 H τάση της εποχής εξάλλου το ζητά-και όχι άδικα-αφού η προσέγγιση πλέον στις διατροφικές συνήθειες απαιτεί καλύτερη ποιότητα πρώτων υλών (ει δυνατόν βιολογικών) και ποιοτικότερο τελικό προϊόν.

Σ’ αυτή την κατεύθυνση κινούνται και οι παραγωγοί κρασιού του νησιού μας τα τελευταία χρόνια. Έχουν συνδυάσει τη γνώση που έχουν αποκτήσει, με την παράδοση της Κρήτης. Έχουν καταφέρει να αναδείξουν τον πλούτο του «οικοπέδου» μας με εξωστρέφεια και συνεργασία.

Ο στόχος της προώθησης του κρητικού και ελληνικού κρασιού γενικότερα, στα πέρατα του κόσμου, ίσως είναι ένας στόχος μακροπρόθεσμος, αλλά με τον σωστό βηματισμό που παρατηρείται, δεν μπορεί παρά να είναι επιτεύξιμος.

 

Print Friendly, PDF & Email